Bijtelling

Bijtelling in 2013, 2014 en 2015
In 2013 en de jaren 2014 en 2015 verandert er veel met betrekking tot de bijtelling. De overheid stimuleert milieuvriendelijke auto’s door een lagere bijtelling. Voor auto’s met een lage CO2-uitstoot geldt daarom een lager bijtellingspercentage, echter deze CO2-uitstoot wordt de komende jaren elk jaar aangescherpt. Vóór 2012 gebeurde dit eens per vier jaar.

Wat is bijtelling?
Als je werkgever je een auto ter beschikking stelt, deze wordt volledig vergoed en er wordt meer dan 500 kilometer privé mee gereden, dan wordt dit in Nederland door de overheid gezien als extra inkomen. Er wordt dan een percentage van de waarde van de auto als bijtelling bij je inkomen opgeteld. Dit percentage hangt af van de CO2-uitstoot van je auto in grammen per kilometer en of je een benzine of dieselauto rijdt. 

Oude auto’s
Is je auto van de zaak ouder dan 15 jaar? Dan betaal je 35% bijtelling over de marktwaarde van je auto. Bij deze oude auto’s (youngtimer en oldtimers) is de catalogusprijs dus niet van belang. De lagere bijtelling gaat in wanneer de auto 15 jaar oud wordt. Tot dat moment wordt de bijtelling berekend door 25% van de cataloguswaarde bij het inkomen op te tellen. Daarna wordt 35% van de waarde in het economische verkeer (oftewel de dagwaarde wanneer je de auto particulier zou verkopen) opgeteld bij het inkomen.

Hoe bereken ik mijn bijtelling?

Wanneer je de auto van de zaak ook privé gebruikt, wordt de auto gezien als loon dat je ontvangt. Over loon moet vervolgens weer belasting worden betaald. De hoeveelheid hiervan hangt van af van het bijtellingspercentage die jouw leaseauto heeft.

Krijg je bv. een auto van 10.000 euro met 25% bijtelling, dan rekent de belasting dat je 2.500 euro bruto loon per jaar extra krijgt. Hierover betaal je dan loonbelasting, de belasting over die 2.500 is het bedrag aan bijtelling dat je betaalt.

Looptijd
Leaseprijs
Bijtelling